Omgaan met stress

Stress in het onderwijs: cito oefenen

Zoals iedereen wel weet leven we tegenwoordig in drukke tijden. De technologie groeit steeds sneller en dit maakt de gemiddelde mens ook veel ambitieuzer. Velen zeggen dus ook wel dat we in een prestatiesamenleving wonen. Dit heeft zo zijn voordelen en nadelen. Een van de voordelen hiervan is dat het natuurlijk goed is om ambities te hebben. Een mens heeft immers doelen in het leven nodig en wil niet te lang blijven stilstaan. Anderzijds zorgt die drang naar prestaties er ook voor dat er veel stress bij komt kijken. Er ligt namelijk een grote druk op de gemiddelde persoon en dat kan zeer belastend zijn. De term ‘burn out’ is namelijk echt een term van deze tijd.  Om die reden is het soms belangrijk om even een stapje terug te doen. Dit geldt ook voor het onderwijs, want dat gaat ook steeds sneller dan vroeger. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de leerlingen.  Zo kan er bijvoorbeeld veel stress zijn tijdens een cito toets.

Het belang van rust: rekenen trainen

De gemiddelde docent zit in een tweestrijd met betrekking tot het onderwijs. Enerzijds willen ze de kinderen natuurlijk veel rust gunnen, zodat ze niet snel gestrest raken. Maar anderzijds is het natuurlijk ook noodzakelijk dat er wel kennis wordt vergaard in een bepaald tempo. En omdat je met grote groepen werkt, kan dit erin resulteren dat sommigen niet mee kunnen komen met het tempo dat wordt opgelegd. Dat kan dan natuurlijk erg frustrerend zijn voor de kinderen. Stress bij kinderen is niet goed. Enerzijds zorgt dit namelijk voor een ongezond lichaam. De effecten van stress op het lichaam zijn immers wel duidelijk. Maar anderzijds zorgt het ook voor mentale stress en kan het plezier in het onderwijs op die manier volledig verdwijnen. Bijvoorbeeld bij rekenen oefenen om het vak rekenen te halen. Rust is dan belangrijk, want een goede concentratie is vereist. Maar hoe zorg je er nou voor dat er een perfecte balans in je klas is?

Stress vermijden

Het feit dat kinderen stress krijgen ligt vaak niet aan het tempo waarin de lesstof wordt gegeven, maar aan de manier waarop de lesstof wordt gegeven. Als dit op een onaangename manier wordt gegeven kan dit er bijvoorbeeld voor zorgen dat er veel stress bij komt kijken. Het is dus belangrijk om leerlingen niet te forceren en om te kijken waar hun capaciteiten liggen. Elke leerling is immers anders, en het is dan ook belangrijk om daar in het onderwijs rekening mee te houden. Een goede manier om dit te doen is door bijvoorbeeld eens in de tijd een uurtje in te plannen om intensief met leerlingen te praten. Wat willen ze nu echt bereiken? Wat vinden ze minder leuk? Bijvoorbeeld rekenen trainen? Wat vinden ze wel leuk? Waar liggen de knelpunten? Met die kennis kun je dan vervolgens aan het werk als docent. Op die manier kun je de kinderen leren omgaan met stress en dat is natuurlijk een groot voordeel te noemen.

Relevante links:

https://wij-leren.nl/werkdruk-verspilling-controle-verbeterbord-tips.php

https://www.arboned.nl/stress-in-het-onderwijs

https://vitaalgezond.com/schoolstress/

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie